vrijdag 29 maart 2019

geluk op het bord

'Hoe zit dat daar op dat veld?  Groeit daar al wat?'
 
Achter de stilte van de laatste maanden zitten vele uren van plannen smeden, van wieden en groentenbedden opbouwen.  Driehonderd eetbare bomen en struiken zijn in de aarde geplant en het eerste zaad zit in de grond te kiemen.  Iedere dag (of toch vier per week) geniet ik van de kwetterende vogels, de donkere aarde onder mijn vingernagels, de wolken in beweging, de rust van de Kempen of de kwetterende kinderstemmetjes van de buurtschool die mee komt moestuinieren.

Het grootste geluk is buiten zijn.  Een hele dag in regen of gure wind of lentezon, ik vind alles even fijn.  's Nachts slaap ik als een uitgeputte hond, moe van de buitenlucht en het sleuren met kruiwagens en spades.  Maar ik voel me zo gezond als een vis.  Voor het eerst in mijn leven eet ik iedere dag wilde kruiden, vers en onbekommerd geplukt, ver van hondenplasjes of besproeisel.  Winterpostelein, paarse dovenetel, smalle weegbree, wilde venkel, brandnetel, hondsdraf, duizendblad, daslook, mosterdsla, zevenblad, veldkers, vogelmuur, meidoornblaadjes, paardenbloemblad, ...  Ik strooi ze over mijn ontbijt, bij de lunch is er altijd salade en 's avonds zwier ik ze in falafels, stoofpotten, veggieburgers, pasta's, pesto's of risotto's, kortom de groene blaadjes overheersen mijn aanrecht en mijn kookpotten.  En ja, dat maakt mij gelukkig.


Vanavond had ik naast de dagelijkse groene blaadjes, doorgeschoten spruitjes meegebracht van de tuin.  Een lichte spruitige smaak waar ik dol op ben.  Samen met frisse nieuwe blaadjes van de krulkool, zachte geitenkaas, een paar achtergebleven schorseneren en een bokaal witte bonen heb je dan een gerechtje waar winter en lente helemaal in samenkomen.  Zo blij als een kind, zo simpel kan dat zijn.



Stoofpotje met witte bonen & wortelkoekjes met rodebietjeshumus & wildekruidensalade

Stoofpotje met Witte Bonen & Krulkool

1 ui, gesnipperd
1 teen look, geperst
olijfolie
een snijplank vol met krulkool en/of blaadjes van doorgeschoten spruitjes of geschaafde spruitjes
4 à 6 schorseneren
1 bokaal witte bonen
1 doosje zachte geitenkaas
1 à 2 koffielepels veggie bouillonpasta
peper

- Maak de schorseneren schoon, schil ze en snijd ze in stukjes.  Kook ze in gezouten water met een klein scheutje azijn beetgaar.
- Stoof de ui en de look in olijfolie zacht.
- Voeg de krulkool en/of spruitjes toe en stoof even mee. Voeg dan de witte bonen, de schorseneren, de geitenkaas en de bouillonpasta toe en schenk ongeveer 2 dl water bij de groenten.  Roer de geitenkaas los en laat alles nog even onder een deksel sudderen.  Kruid met peper.


Wortelkoekjes

150 g wortel, grof geraspt
handvol kervel, fijngesneden
1 koffielepel venkelzaadjes
zout & peper
80 g kikkererwtbloem (= besan)
1 dl water
olijfolie, voor het bakken van de koekjes

- Meng de bovenstaande ingrediënten, behalve de olijfolie.  Bak grote eetelepels van het beslag in een hete pan met olijfolie.  Keer ze om met een dunne spatel en bak ze kort aan de andere kant.


Humus met Rode Biet

1 flinke rode biet, gekookt en geschild
175 g gare kikkererwten (week de kikkererwten een nacht in koud water en kook ze dan in ruim water zonder zout in ongeveer 1 uur gaar OF kook ze 20 minuten na het weken in een snelkookpan OF koop een bokaal gekookte kikkererwten)
1 teen look, geperst
sap van 1 citroen
2 el tahin ( = sesampasta)
3 el olijfolie
1 tl komijn
zout & peper

- Mix alle bovenstaande ingrediënten glad.
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten