maandag 8 april 2013

wilde kruiden

Opgeladen, beetje opgewarmd, verrijkt door wilde plantjes en kruiden in het Zuiden van la douce France... Al dat frisse groen en die kleurrijke bloemetjes geven zin in koken!

Boekweitpasta met verse kaas van de boer en bosviooltjes.

En de overige pasta in een salade met olijven, blaadjes van wilde peen, paardenbloem, mosterddressing en geroosterde amandelen.

De eerste groene asperges van het jaar met postelein, gepocheerde eitjes, balsamicodressing en geroosterde aardappeltjes met wilde look.

Of een misosoepje met wilde look (en welgeteld één gevonden morille!).

Zie ze blinken, die bosviooltjes!  Een toastje met spread van kleine veldkers, gekookte eitjes, sardientjes, olijfolie en citroen krijgt een serieuze upgrade.

Dit is geen onkruid dames en heren, dit zijn heerlijke ingrediënten voor een lentesalade.  Met de klok mee vanaf links stel ik aan u voor: kleefkruid, smalle weegbree, kleine veldkers, wilde look, paardenbloemblad, wilde peen en het bosviooltje. 


Eerst op de hurken tussen de kruiden, daarna met de neus tussen de plantengidsen.  En dan aan het fornuis.  Mijn drie favoriete plekjes, kortom ik heb genoten...



2 opmerkingen:

  1. Waaw, Annick, misschien een idee voor daar eens een workshop rond te organiseren? Ik doe al zeker mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Binnen 2 weken organiseer ik een drie-daagse workshop in de Franse Ardennen waarin we wandelen, plukken en koken. Helaas volzet, maar er komt zeker een vervolg. Ik heb er zelf ook al veel zin in!

      Verwijderen