dinsdag 13 november 2012

Kweepeerdessert


Misschien denk je dat ik ergens tussen de velden woon.  Met een uitgestrekte moestuin en een boomgaard waar ik fruit van de bomen pluk en met mijn laarzen in de grond ploeter.  Soms lijkt me dat een aanlokkelijk idee maar andere dagen ben ik gelukkig met mijn kleine stadstuin.  Dicht bij fijne cafeetjes en Marokkaanse winkels of 's avonds met de fiets naar een theatervoorstelling, die verlokkingen zijn ook plezierig...

In ieder geval lijkt het of ik weer een flinke oogst binnen had dit weekend.


Viltige dikke kweeperen, vers van de boom van de buren.  Jawel, uit een kleine stadstuin.  Ze stonden heerlijk te geuren in de keuken.  Omdat mijn kelder ondertussen rijkelijk gevuld is met confituren en gelei heb ik er moes en siroop van gemaakt.


Omdat het plukseizoen voor de kweepeer op zijn einde loopt, waren ze al wat zachter en kon ik ze redelijk makkelijk ontpitten.  Normaal zijn die kanjers heel hard en lastig om te snijden.  De pitjes hield ik apart in een groot thee-ei, omdat die zorgen voor de mooie rode kleur van de siroop.  Schillen is niet nodig maar je moet wel het viltige laagje afboenen.

De stukken kweepeer zette ik voor 2/3 onder met water en kookte ik gedurende 1,5 uur tot pulp, samen met de pitjes in het thee-ei.  Daarna zeefde ik de pulp en kookte de siroop met 500 g suiker / liter vocht.  Deze siroop gaat dan kokend in schone flessen of bokalen, en bewaart een jaar.

Doe een paar centimeter van het siroopje in een karaf en vul dan verder aan met (spuit)water of bijvoorveeld mandarijntjesthee.  Een lekker fris herfstdrankje!

De pulp mixte ik glad en kookte ik met wat kaneel en een beetje maïsstroop op, en deed die in kleine bokaaltjes.  Te eten zoals appelmoes, of verder te verwerken in een dessertje.

Mousse van kweepeer

4 dl kweepeermoes
2 dl kweepeersiroop
2 dl yoghurt
120 g mascarpone

Mix alle bovenstaande ingrediënten glad en schenk de mousse in glaasjes.  Proef.  Serveer met geroosterde geschaafde amandelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten